niedziela, 18 stycznia 2015

Sos Karmelowy - krówki

Sos Karmelowy Jasny

A także krówki


Niby karmel to rzecz prosta. Cukier woda i podgrzanie. Ale jak i dobry sos bechamel wymaga wyczucia i praktyki. Spróbowałam zrobić sos jasny. Trwało to długo jednak wyszedł wspaniale. Przy drugim podejściu z resztek zrobiłam "krówki".
Sos karmelowy potrzebny jest też jako składnik lub element dekoracyjny wielu przepisów. Pomocny jest przy serniku, creme brule,  czy lodach.  Z czystego karmelu tworzone są cukierki toffie i krówki. recepturę do cukierków toffie (z orzechami) wynaleziono w Wielkiej Brytanii i jak to z Koroną Brytyjską bywa lokalne odmiany pojawiły się w Kanadzie, Nowej Zelandii czy Australii. My mamy nasze polskie Krówki wymyślone przez Feliksa Pomorskiego w latach 30 XIX wieku. To właśnie on stoi za powstaniem chyba najbardziej znanych cukierków z krową- krówek z Milanówka.


Składniki:
  • 220 g cukru
  • 60 ml wody
  • 80 ml kremówki 36%
  • 20 g masła
  • 60 ml mleka 3,2 %
Przygotowanie:
  1. Cukier rozpuszczamy w wodzie podgrzewamy na dużym ogniu - dobra jest do tego patelnia- aż się skarmelizuje na jasno. W trakcie nie mieszamy bo powstaną grudki.
  2. Zmniejszamy ogień i dodajemy śmietankę, masło i mleko. 
  3. Nadal podgrzewamy aż sos zgęstnieje. Mi to zajęło około 15 minut.
  4. Żeby sos nie wykipiał kładłam na wierzch drewnianą łyżkę.
  5. Jeśli chcemy krówki wylewamy masę do schłodzonego płaskiego naczynia. Po wystygnięciu kroimy nożem i przekładamy kawałki do papierków. Ja robiłam kulki i pakowałam w folię aluminiową. 

Przepis zaczerpnięty z magazynu "Kuchnia" nr 1/2015


ps. Moje cukierki po tygodniu są kruche i wspaniale rozpływają się w ustach:)
No i po wystygnięciu sos można wyjadać łyżeczką.


Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz