piątek, 26 września 2014

Tosty z figami i serem feta

Tosty z figami i serem feta

niecodziennie, wyśmienicie


Owoce pełnią ważną funkcję w diecie śródziemnomorskiej. Na włoskim stole są obecne na co dzień. Autor najprawdopodobniej pierwszej książki kucharskiej - Apincjusz doceniał i wymieniał w swoim dziele mnóstwo owocowych rarytasów nie tylko znane nam jabłka i gruszki, ale także bardziej egzotyczne przykłady jak granaty, melony, kasztany, czy figi. Owoce stanowią słodki akcent do serów i słonych szynek. Bardzo popularne są antipasti sporządzone z cząstek melona owiniętych plasterkiem szynki prosciutto, czy figi z plasterkiem salami. Figi mają delikatną skórkę, przez co można je spożywać w całości - ale należy kupować nieuszkodzone i miękkie. Podawane są w całości, przekrojone na pół lub pokrojone w ćwiartki. Nieco podgrzane roztaczają pełnię swojego miłego zapachu.  Dzisiaj przygotowałam antipasti w formie tosta z dodatkiem już mniej włoskiego, ale świetnie komponującego się z figami marynowanego sera feta z dodatkiem skórki cytryny oraz świeżego tymianku. Tymianek jest często stosowanym w kuchni włoskiej ziołem. Jest niezwykle aromatyczny i idealnie pasuje do zdecydowanej w smaku fety. Całość potrawy bardzo mile mnie zaskoczyła. Nie spodziewałam się, że z połączenia tak prostych składników i przede wszystkim fig z pieczywem i serem może przynieść wyjątkowo smaczny efekt. Jest to danie bardzo smaczne i szybkie w przygotowaniu. Idealne jako przystawka, czy niecodzienne śniadanie. Naprawdę warto spróbować, szczególnie teraz, kiedy figi pojawiły się w sklepach i na targowiskach.



Składniki dla 2 osób:
  • 5-6 kromek chleba, najlepiej tostowego
  • 3 średnie świeże figi
  • 1 łyżeczka startej cytryny
  • 2 łyżeczki świeżych liści tymianku
  • 1 rozgnieciony ząbek czosnku
  • 1 kostka sera feta
  • 3/4 szklanki oliwy 
  • opcjonalnie: 1 łyżka posiekanego świeżego szczypiorku (pominęłam)



Przygotowanie:
  1. Przy pomocy widelca rozgnieć ser feta ze skórką z cytryny, tymiankiem, czosnkiem, oliwą i ewentualnie szczypiorkiem. 
  2. Przygotuj posty w tosterze lub na patelni. Posmaruj każdą kromkę marynowanym serem feta.
  3. Pokrój każdą figę na ćwiartki. Połóż cząstkę figi na każdym toście. Tosty możesz dodatkowo doprawić pieprzem według uznania.




Przepis zaczerpnięty - zmodyfikowany z "Podróże kulinarne. Kuchnia Włoska. Tradycyjne smaki i potrawy" Rzeczpospolita

(Nie) nudna kanapka

 Smacznego!

11 komentarzy:

  1. Jestem ciekawa smaku koziego serka :) Na pewno tosty były wyśmienite.... Zapraszam do udziału w kanapkowej akcji - mam nadzieję, że nie odmówisz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście! Nie odmówię! Już poprosiłam moją podróżniczą połowę, aby dołączyła przepis do akcji kanapkowej :)

      Usuń
    2. Proszę tylko wkleić banerek :)

      Usuń
  2. świetne antipasti! ja mam zamiar zrobić z tych składników tartę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie zobaczę efekty! Mi jeszcze dwie figi zostały, kuszą tak, że chyba surowe zjem ;)

      Usuń
  3. idealne! chętnie wypróbuję przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam! Mnie zachwyciło to połączenie. Jeżeli chodzi o oliwę- lepiej dozować na oko. Daj znać jak smakowało :)

      Usuń
  4. OMG, until I got to the 3 yr part, I thought this was something I had posted and forgotten about.


    Stop by my web site: Legal party pills

    OdpowiedzUsuń
  5. Flying issues means it's important to learn about physics.


    my blog post safe party pills

    OdpowiedzUsuń
  6. udane wykorzystanie fig. dobry pomysł.

    OdpowiedzUsuń