środa, 17 września 2014

Karaibska zupa dyniowa

Zupa dyniowa

- prosto z Karaibów


Uprawy dyni można spotkać niemalże na całym świecie. Jest to warzywo niezwykle wdzięczne w hodowli. Jeżeli jednak chodzi o jej pochodzenie - to jej matczynej ziemi należy poszukiwać w Ameryce Środkowej. Dynia jest bardzo zdrowym warzywem - im kolor miąższu jest intensywniejszy, tym więcej zawiera witamin. Warzywa są bogatym źródłem witaminy A, B1, B2, C, PP, ponadto składniki mineralne, zwłaszcza fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez oraz mnóstwo beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A. Tu warto wspomnieć, że witamina A wzmacnia wzrok i chroni przed nowotworami. Będąc na targu w skrzyniach dostrzegłam piękne okazy z różnych stron świata - nie mogłam przejść koło nich obojętnie. Kupiłam kilka najbardziej kuszących. Pierwszy kawałek najbardziej pomarańczowy postanowiłam przeznaczyć na zupę. Wyszła wyśmienita, najlepsza zupa dyniowa jaką do tej pory udało mi się przygotować. Jest delikatna w smaku i pożywna, z powodzeniem można ją serwować dzieciom. Zupę można podawać zarówno na ciepło jak i na zimno. Po ugotowaniu i przestudzeniu do temperatury pokojowej należy zupę schładzać przez przynajmniej godzinę w lodówce. Zupę można zamiast pora podawać posypaną drobno posiekanym szczypiorkiem.




Składniki na 4 porcje:
  • 90 g masła
  • 1 duża cebula, grubo posiekana
  • 2 ząbki czosnku, grubo posiekane
  • 1 łyżeczka curry w proszku
  • 2 średnie ziemniaki, grubo pokrojone
  • 400 g dyni, grubo pokrojonej
  • 3 szklanki bulionu z kurczaka
  • 1 łyżeczka soli
  • 1/2 łyżeczki świeżo zmielonego pieprzu
  • 1 łyżka drobno posiekanej natki pietruszki
  • 1 szklanka mleczka kokosowego
  • 1/2 niedużego pora, drobno pokrojonego
  • 1/2 szklanki kwaśnej śmietany



Przygotowanie:
  1. Na patelni rozpuść połowę masła i smaż cebulę z czosnkiem. Dodaj curry i podgrzewaj przez 1 minutę, cały czas mieszając. Dodaj pokrojoną dynię oraz ziemniaki. Podgrzewaj przez kolejną minutę, do momentu aż warzywa pokryją się masłem. 
  2. Dolej bulion, sól, pieprz i natkę pietruszki. Zagotuj i trzymaj na wolnym ogniu pod przykryciem przez blisko 20 minut.
  3. Przecedź płyn do garna, a warzywa zblenduj na gładką masę i wrzuć do garnka. Dolej mleczko kokosowe i dokładnie wymieszaj. Gotuj na wolnym ogniu do chwili aż składniki dobrze się ze sobą połączą. 
  4. Rozpuść pozostałe masło na niedużej patelni i smaż, aż stanie się miękki. Podawaj zupę polaną kwaśną śmietaną i posypaną porem.


Przepis zaczerpnięty z "Podróże kulinarne. Kuchnia Karaibska. Tradycyjne smaki i potrawy" Rzeczpospolita

Smacznego!


9 komentarzy:

  1. Pięknie wygląda Twój kremik ... My uwielbiamy kremy z dyni !
    Pozdrawiamy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupy krem zaczęłam przygotowywać od niedawna.Obok kremu z cukinii i pietruszki to moja ulubiona zupa. Była przepyszna!

      Usuń
  2. Ja właśnie dziś miałam gotować zupę z dyni! Dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj znać jak wyszła! Ja miałam rozterkę - bo równie smaczna była jeszcze przed dodaniem mleczka kokosowego. ;)

      Usuń
  3. karaibska zupa? ja się piszę :-))

    OdpowiedzUsuń
  4. zupe z dyni uwielbiam w każdym wydaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Robiłam ją już kiedyś. Całkiem smaczna jesienna propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już kiedyś próbowałam zrobić zupę z dyni - ale wyszła niezwykle gęsta i za kwaśna jak dla mnie, karaibska jest zdecydowanie moim faworytem!

      Usuń