czwartek, 6 lutego 2014

Eklerki

Eklerki

-małe co-nie-co na karnawał-


Eklery, powstały prawdopodobnie w XIX wieku we Francji. Zdaniem niektórych historyków, za autora eklerek uznaje się francuskiego kucharza Marie-Antoine Carême. Sama nazwa ekler - pochodzi od francuskiego słowa éclair, które oznacza błyskawicę. Eklerek to podłużne ciastko z parzonego ciasta, które po przecięciu na dwie części wypełnia się kremem, a z wierzchu po jednej z części oblewa się czekoladą. Pod wpływem chwili, a także z dylematu, co zrobić z 6 żółtkami, które pozostały przy okazji tworzenia Pavlovej postanowiłam spróbować samodzielnie wykonać francuskie słodkości. Zawsze lubiłam eklerki, szczególnie te pochodzące z cukierni znajdującej się na ulicy Smoczej w Warszawie.  Jak się okazało podczas ich przygotowania - nie są tak trudne do zrobienia. Eklery, eklerki, eklereczki - och słodkości wy moje, rozkosznie rozgośćcie się w podniebieniu moim!



Składniki:

Ciasto:
  • 1 szklanka wody
  • 125 g masła
  • 1 szklanka mąki 
  • 4 jajka

Krem:
  • 6 żółtek
  • odrobina cukru waniliowego * 
  • 600 ml mleka
  • 1/2 szklanki cukru
  • 4 łyżki mąki pszennej
  • 4 łyżki skrobi ziemniaczanej



Przygotowanie:
  1. W garnku zagotowujemy wodę z masłem. Do tego wsypujemy mąkę i mieszamy aż masa będzie jednolita. Jeszcze chwilę gotujemy - ciągle mieszając aż ciasto będzie szkliste i będzie odchodziło od garnka. Zostawiamy do całkowitego ostygnięcia.
  2. Gdy ciasto będzie zimne dodajemy jajka i mieszamy. 
  3. Masę wykładamy do szprycy i robimy podłużne paluszki na papierze do pieczenia. Moja szpryca odmówiła współpracy więc nałożyłam ciasto łyżką i formowałam ręcznie balaski.
  4. Pieczemy w temperaturze 200 stopni przez 30 minut. Studzimy i przekrajmy na pół.
  5. Mleko z cukrem waniliowym doprowadzamy do wrzenia i zdejmujemy z gazu. 
  6. Żółtka ubijamy z cukrem na puszystą masę. Dodajemy mąkę i skrobię i mieszamy aż masa będzie jednolita.
  7. Do mleka dodajemy masę, mieszamy by nie było grudek. Gotujemy na średnim ogniu do zagotowania. Następnie ciągle mieszając gotujemy minutę. 
  8. Garnek odstawiamy na bok i przykrywamy folia aluminiową do wystygnięcia- tak by folia dotykała ciasta.
  9. Wystudzony krem nakładamy na eklerki. Wierzch możemy przyozdobić czekoladą lub lukrem


* w przepisie użyto laski wanilii

Przepis zaczerpnięty - zmodyfikowany z Moje Wypieki

Smacznego!

1 komentarz: